Olej silnikowy to jedna z najważniejszych substancji krążących w jednostce napędowej pojazdu. W silnikach samochodowych odpowiada za smarowanie silnika, chroniąc go przed zużyciem. Gdy oleju jest w silniku za dużo lub za mało silnik naszego samochodu może bardzo ucierpieć, dlatego tak ważne jest, by olej silnikowy wymieniać regularnie przynajmniej raz w roku lub po przejechaniu 15 tys. km.

Jakie funkcje pełni olej silnikowy?

Głównym zadaniem wszystkich olejów silnikowych jest zapewnienie odpowiednich właściwości smarnych ruchomym częściom silnika. Jednak spectrum działania oleju jest znacznie szersze. Do najważniejszych funkcji oleju silnikowego należy:

  • Zmniejszenie tarcia i zużycia silnika – dzięki utworzeniu trwałego filtru, olej obniża współczynnik tarcia i zapobiega zatarciom elementów silnika.
  • Zapobieganie wewnętrznej korozji – dzięki dodatkom uszlachetniającym, które w nowoczesnych olejach silnikowych stanowią około 30% objętości oleju, olej przeciwdziała korozji.
  • Chłodzenie poruszających się części silnika – olej pomaga utrzymywać odpowiednią temperaturę silnika.
  • Utrzymanie silnika w czystości – dzięki dodatkom myjącym i dyspersantom, olej zapobiega odkładaniu się zanieczyszczeń. Detergenty powstrzymują tworzenie się zanieczyszczeń wewnątrz oleju poprzez wymywanie osadów, z kolei dyspersanty usuwają osady, które się już uformowały.

Jak sprawdzać poziom oleju silnikowego?

Olej zawsze należy sprawdzać przed uruchomieniem silnika lub po kilku minutach od jego uruchomienia. Click To Tweet Do sprawdzania poziomu oleju silnikowego służy bagnet z żółtą lub czerwoną końcówką. Wyciągnięty bagnet należy dokładnie przetrzeć czystą szmatką, a następnie z powrotem wsunąć go na miejsce. Po ponownym wyciągnięciu bagnetu, olej silnikowy powinien znajdować się pomiędzy oznaczeniem „minimum” i „maksimum”. Dla pewności pomiar oleju dobrze jest powtórzyć. Jeśli okaże się, że musimy dolać olej, warto użyć tego samego oleju lub o parametrach zbliżonych do poprzedniego (ta sama klasa lepkości). Po każdej wymianie oleju zaleca się zakładać nowy filtr i to zarówno w przypadku pojazdów silnikowych, jak i samochodów z silnikami Diesla

Obecnie nowoczesne samochody posiadają czujnik informujący kierowcę o niskim stanie oleju silnikowego, w związku z czym niektóre z samochodów wręcz nie posiadają bagnetów, a możliwość sprawdzania poziomu oleju istnieje jedynie za pomocą komputerów pokładowych.

olej silnikowy wymiana 1 Dlaczego warto regularnie wymieniać olej silnikowy?

Co się stanie, gdy nie wymienimy oleju silnikowego?

Wielu kierowców zapomina o regularnej wymianie oleju silnikowego, bo nie zdaje sobie sprawy z tego, jak opłakane mogą być konsekwencje zaniedbania tej czynności. Olej, który przez długi czas nie jest wymieniany stopniowo zmienia swój skład i gęstość, gorzej smaruje silnik i nie dociera tak dobrze do wszystkich części silnika. W efekcie może dojść do poważnych uszkodzeń silnika. Nieokresowa wymiana oleju niemal zawsze jest przyczyną uszkodzeń panewek korbowodowych, co w rezultacie prowadzi do zatkania kanału olejowego. W samochodach z zużytym olejem może dojść również do zużycia turbosprężarki i łożysk.

Najczęstszą przyczyną uszkodzeń w silniku jest pogorszenie właściwości smarnych oleju. Gdy olej silnikowy za małą lepkość może dojść do zerwania filmu olejowego pomiędzy cylindrem a tłokiem, ponieważ zużyty olej niedostatecznie sobie radzi z neutralizowaniem szkodliwych wiązów pochodzących ze spalania. Długotrwała jazda na zużytym oleju silnikowym może także doprowadzić do uszkodzenia zaworu, czego efektem będzie nieszczelna komora spalania.

Jaki olej silnikowy należy wybrać?

Przy wyborze oleju silnikowego przede wszystkim należy kierować się zaleceniami producenta. Click To TweetKażdy producent w książce serwisowej określa specyfikację oleju silnikowego oraz przebieg, po jakim olej powinno się wymieniać. Okres wymiany oleju podany w książce serwisowej można skrócić, leczy nigdy nie należy go wydłużać. W większości pojazdów wymagania dotyczące wyboru olejów silnikowych określone są za pomocą klasy lepkości. Klasa lepkości oznacza gęstość oleju w danej temperaturze, przy której olej zachowuje swoje właściwości smarne. Lepkość olejów silnikowych oznacza się ciągiem cyfr oddzielonych literą W, na przykład 0W30. Pierwsza cyfra oznacza płynność oleju w niskich temperaturach, druga zaś klasę letnią. Im pierwsza cyfra jest niższa, tym lepiej olej zachowuje się w niskich temperaturach, a im wyższa cyfra po W, tym olej ma lepsze właściwości w wysokich temperaturach.

Przy wyborze olejów dochodzi jeszcze podział na trzy grupy: oleje syntetyczne, półsyntetyczne i mineralne. Powszechnie przyjęło się, że nie można mieszać ze sobą różnych typów olejów. Jednak nie jest to do końca prawda. W sytuacjach wyjątkowych, z dala od domu, nic nie stoi na przeszkodzie, by do oleju syntetycznego dolać olej półsyntetyczny, należy jedynie zadbać o parametry oleju (klasę lepkości), by były jak najbardziej do siebie zbliżone.

 

Zapisz się do naszego newslettera

Share This
Przeczytaj poprzedni wpis:
Jak działa filtr kabinowy przeznaczony dla alergików?

Alergie to czwarte najczęściej występujące przewlekłe schorzenie na świecie. Do ich powstania w głównej mierze przyczyniają się szkodliwe cząstki pyłu,...

Zamknij