Filtr kabinowy, nazywany inaczej przeciwpyłkowym jest obecnie standardowym wyposażeniem niemal każdego nowego samochodu. Pełni on wiele funkcji, dzięki którym jazda samochodem staje się bardziej komfortowa i bezpieczna. Przede wszystkim chroni kabinę samochodu przed drobnoustrojami i alergenami, które przedostają się do wnętrza. Aby filtr dobrze spełniał swoją funkcję, konieczna jest jego regularna wymiana. Zazwyczaj przed wymianą filtra kabinowego, wielu kierowców staje przed dylematem: czy wybrać tańszy standardowy filtr, czy może ten droższy z węglem aktywnym?
Za co odpowiada filtr kabinowy?
Filtr kabinowy odpowiedzialny jest za pochłanianie różnego rodzaju zanieczyszczeń, które dostają się do kabiny samochodowej, co niebywale poprawia komfort jazdy. Ale na tym jego funkcje się nie kończą. Filtr kabinowy neutralizuje nieprzyjemne zapachy, na które bardzo często narażeni są kierowcy, którzy dużo jeżdżą. Ponadto minimalizuje on ryzyko nadmiernego parowania przedniej szyby na skutek unoszenia się dużej ilości cząstek brudu w kabinie.
Dlaczego warto wymieniać filtr przeciwpyłkowy?
W przeciwieństwie do filtra oleju czy paliwa, filtr kabinowy nie wpływa na pracę silnika i z tego względu jest często zaniedbywany przez kierowców. Trzeba jednak zdać sobie sprawę, że brak filtra kabinowego, jak i jego nadmierne zanieczyszczenie powoduje wzrost stężenia szkodliwych substancji w samochodzie. Właściciel, który oszczędza na wymianie filtra samochodowego, z czasem będzie zmuszony do wdychania wszystkich zanieczyszczeń przedostających się do kabiny. Zabrudzony i zawilgocony filtr przeciwpyłkowy przyczynia się do powstania reakcji alergicznych górnych dróg oddechowych i oczu, a to z kolei może wpłynąć na pogorszenie refleksu kierowcy i bezpieczeństwo kierowcy oraz pasażerów.
Jaki filtr kabinowy wybrać?
Filtr standardowy
Na rynku można spotkać się z dwoma rodzajami filtrów kabinowych: zwykłym i filtrem kabinowym z węglem aktywnym. Click To Tweet Filtr standardowy (zwykły) skupia swoje działanie na eliminowaniu zanieczyszczeń stałych. Zatrzymuje on cząsteczki stałe, takie jak kurz, sadza, pyłki kwiatowe, pył drogowy. Dzięki niemu zmniejsza się ilość drobnoustrojów przenoszonych na powierzchni pyłu. Wykonany jest z tzw. bibuły filtrującej i najczęściej występuje w kolorze białym.
Filtr z węglem aktywnym
Filtry wzbogacone w węgiel aktywny, pomimo że są droższe od tych standardowych, to ich spektrum działania jest znacznie szersze. Oprócz zatrzymywania zanieczyszczeń stałych, filtry z węglem aktywnym pozwalają ograniczyć stężenie szkodliwych substancji i dodatkowo pozbywają się także nieprzyjemnych zapachów z wnętrza samochodu, na przykład smrodu spalin samochodowych. Dzieje się tak, ponieważ filtry z węglem aktywnym wzbogacone są dodatkową warstwą filtrującą, nasączoną cząsteczkami węgla. Filtr z węglem aktywnym nie różni się wielkością do tego standardowego, jednak warto w niego zainwestować, gdyż oprócz wszystkich właściwości filtra standardowego dodatkowo dba o nasze samopoczucie w samochodzie i chroni wnętrze naszego pojazdu przed szkodliwymi związkami atmosferycznymi zawartymi w spalinach samochodowych.
Kiedy należy wymienić filtr kabinowy w aucie?
Błędem jest wymienianie filtra przeciwpyłkowego w monecie, gdy nastąpiło jego zatkanie, a my poczujemy przykry zapach w samochodzie, co jednoznacznie wskazuje na jego zużycie. Niemniej jednak ciężko jest jednoznacznie określić czas zapchania filtra. Okres eksploatacji filtra zależy w głównej mierze od ilości zanieczyszczeń zawartych w powietrzu. W dużych miastach, gdzie jeździ więcej samochodów, filtr zużywał się będzie szybciej niż w małych miejscowościach, w których poziom zanieczyszczeń jest niższy.
Przyjmuje się, że wymiana filtra kabinowego powinna nastąpić po przejechaniu 15 tys. km. lub przynajmniej raz do roku. Wymianę filtra najlepiej zaplanować na wiosnę, kiedy coraz częściej włącza się klimatyzację. Cena filtrów kabinowych nie jest wygórowana, dlatego warto nie tylko zainwestować w dobrej jakości filtr, ale i regularnie dbać o jego stan.
Wasze ostatnie komentarze