O dobrym odbiorze radiowym w samochodzie w dużym stopniu decyduje antena. Niestety, często zdarza się, że pojawiają się zakłócenia. Gdy słyszymy szumy i szmery, powinniśmy sprawdzić, czy odbiornik samochodowy posiada wewnętrzny filtr przeciwzakłóceniowy. Jeżeli go nie ma – to mamy sposób na to, co zrobić, by trzaski i zakłócenia nie odbierały nam przyjemności ze słuchania muzyki w samochodzie.
Czym jest filtr przeciwzakłóceniowy?
Zadaniem filtru przeciwzakłóceniowego jest zapobieganie tworzeniu się i przekształcaniu niepożądanych fal radiowych. W trakcie pracy silnika mogą mieć miejsce niewielkie iskrzenia w miejscach styku, które są źródłem zakłóceń interferencyjnych na niektórych kanałach telewizyjnych, radiowych lub właśnie w sprzęcie audio (np. w samochodzie). Zgodnie z prawem wszystkie elektryczne urządzenia gospodarstwa domowego powinny być wyposażone w układy tłumiące zakłócenia radiowe. Filtr przeciwzakłóceniowy nie jest jednak wymagany w przypadku radia samochodowego.
Samochodowy filtr przeciwzakłóceniowy
Kiepska jakość dźwięku radia samochodowego może być przyczyną naprawdę poważnych awarii, dlatego zanim zdecydujemy się zamontować filtr przeciwzakłóceniowy, najpierw przyczyn szmerów należy szukać gdzie indziej. Za trzaski i szumy może odpowiadać uszkodzona pompa paliwa. Gdy popsuta jest pompa paliwa, trzaski pojawiają się od razu po przekręceniu kluczyka w stacyjce, a ich ton ma charakter stały niezależnie od ilości obrotów. Również zużyty alternator może odpowiadać za zakłócenia w odbiorze. Bardzo często problemy z odbiorem radia w samochodzie wynikają z uszkodzenia anteny lub zastosowania kiepskiej jakości anten akcesoryjnych. Ale zdarza się też, że kłopoty z odbiorem radia to wyłącznie wynik złych ustawień.
Gdy dokładnie sprawdzamy instalację elektryczną samochodu i wiemy, że nie ma innego sposobu na to, aby pozbyć się zakłóceń radiowych, dopiero możemy pomyśleć o zainstalowaniu filtra przeciwzakłóceniowego. W innym wypadku przy jego użyciu tylko dodatkowo zamaskujemy inne, często bardzo poważne problemy. Zdarza się, że w autach ze starszymi silnikami benzynowymi zastosowanie filtra przeciwzakłóceniowego bywa konieczne.
Jak poprawnie zamontować filtr przeciwzakłóceniowy?
Filtr przeciwzakłóceniowy będzie skutecznie tłumił zaburzenia pod warunkiem, że zostanie odpowiednio zamontowany. Już na samym etapie montażu można popełnić wiele błędów, które skutkować będą przenikaniem zaburzeń z i do sieci zasilającej. Aby uniknąć takiej sytuacji, nie powinno umieszczać się innych urządzeń pomiędzy filtrem przeciwzakłóceniowym, a urządzeniem, które jest źródłem zaburzeń. Istotny jest również sposób prowadzenia przewodów wejściowych i wyjściowych. Powinno się je prowadzić w przeciwnym kierunku po to, aby nie tworzyła się tzw. antena pętlowa.
Z czego zbudowany jest filtr przeciwzakłóceniowy?
Najważniejszym elementem budowy filtra przeciwzakłóceniowego jest dławik skompensowany prądowo. Click To TweetPowstaje on wskutek nawijania dwóch identycznych uzwojeń na rdzeniu toroidalnym, który charakteryzuje się dużą przenikalnością. Dzięki temu, że uzwojenia nawinięte są w przeciwnych kierunkach, to zaburzenia różnicowe nawzajem się znoszą. Takie rozwiązanie pozwala na włączenie pomiędzy przewodami a uziemieniem kondensatorów o małej pojemności, które tłumią zakłócenia.
Filtry przeciwzakłóceniowe dodatkowo wyposażone są również w rezystor rozładowczy, który włącza się równolegle z kondensatorami filtru w celu ich rozładowania po wyłączeniu urządzenia z sieci zasilającej.
Wasze ostatnie komentarze