W naszym samochodzie zainstalowanych jest wiele filtrów, których zadaniem jest oczyszczanie głównie płynów eksploatacyjnych oraz powietrza w pojeździe. Zalicza się do nich filtr powietrza, który z czasem zużywa się i wymaga wymiany.
Co to jest filtr powietrza?
Filtr powietrza jest elementem eksploatacyjnym pojazdu, którego zadaniem jest wychwytywanie zanieczyszczeń znajdujących się w powietrzu. Blokuje i nie dopuszcza do przedostawania się do silnika kurzu, piasku i wszelkiego rodzaju zanieczyszczeń stałych.
Źródło: wikimedia.org
W powietrzu zawartość pyłu wynosi średnio od 0,2 do 50 mg/m3. Gdyby nie filtr powietrza, większość zanieczyszczeń mogłoby trafiać do silnika. Przyjmuje się, że na 1kg paliwa potrzeba 14 kg powietrza, czyli 10,8 m3, a samochód rocznie przejeżdża 20 tys. km, czyli przy średnim zużyciu paliwa równym 8 l/100 km, do silnika może przedostać się ponad 6 kg pyłu rocznie.
Dobrej jakości, sprawne, nie zużyte filtry powietrza w samochodach osobowych są w stanie odseparować z powietrza 99,8 proc. zanieczyszczeń. Filtry powietrza są produkowane z papieru, papieru z włókniną lub z włókniny wykonanej z tworzywa sztucznego.
Wymiana filtru powietrza
Zaleca się wymianę filtra powietrza co 20-40 tys. km, ale zawsze lepiej sprawdzić w instrukcji samochodu, jakie zalecenia ma w tym względzie producent auta.
Eksperci zalecają wymianę co rok, jeśli pokonujemy krótszy dystans, albo jeździmy dużo po polnych drogach, na których nie brakuje kurzu i pyłu. Najlepiej synchronizować wymianę filtra powietrza z wymianą oleju silnikowego.
Wymiana filtra powietrza na własną rękę jest prosta i właściwie każdy sobie z nią poradzi, o ile prawidłowo zlokalizuje miejsce zamocowania tej części. Najczęściej filtr powietrza jest montowany z prawej lub lewej strony komory silnika, w jednym z kielichów, a w starszych autach nad silnikiem. Ma on kształt puszki, w której umieszczony jest właściwy element filtrujący powietrze. Większe jednostki napędowe mogą mieć dwa filtry powietrza.
Pierwszym krokiem na drodze do wymontowania i wymiany filtra powietrza zużytego na nowy będzie demontaż starego elementu. Trzeba dobrze przyjrzeć się jego obudowie i sprawdzić, czy nie jest pęknięta, a zapinki lub śruby dobrze działają. Można skontrolować też stan plastikowych rur, które doprowadzają powietrze do kolektora ssącego. Wszystkie te części powinny być szczelne. Jeśli tak nie jest, trzeba także i je wymienić na nowe lub naprawić, ponieważ w przeciwnym wypadku istnieje ryzyko przedostawania się do silnika drobinek kurzu i brudu. Później mocujemy nowy filtr, dociskając jego uszczelkę, a na koniec zakładamy obudowę.
Czyszczenie filtru powietrza
Zwykle nie zaleca się czyszczenia filtra powietrza. Lepiej od razu go wymienić na nowy. Click To TweetMożna jednak go zdemontować i delikatnie opukać z dala od układu dolotowego. Lepiej nie przedmuchiwać filtra sprężonym powietrzem, ponieważ grozi to przedostaniem się brudu i pyłu na czystą stronę filtra.
Rodzaje filtru powietrza
W starszej generacji pojazdów wykorzystywane były filtry powietrza tzw. mokre, zbudowane z kilku warstw metalowej siatki, pokrytej specjalnym olejem. Cząsteczki zanieczyszczeń trafiające do filtra przyklejają się do siatki, ale część trafia do silnika, dlatego takie rozwiązanie szybko zastąpiono innymi filtrami powietrza. Obecnie w zastosowaniu są tylko suche filtry powietrza, które dzielą się na kilka rodzajów:
– filtr powietrza z gąbki – wkład filtrujący wykonany jest najczęściej z syntetycznej, piankowej gąbki,
– filtr powietrza z waty – wykorzystujący watę metalową do oczyszczania powietrza,
– filtr powietrza z odwadniaczem – usuwa z powietrza cząsteczki wody,
– filtr powietrza z reduktorem – łączy w sobie funkcję tradycyjnego filtra powietrza oraz reduktora ciśnienia, przez co oczyszcza sprężone powietrze z zanieczyszczeń takich jak resztki oleju i skroplonej wody oraz z pyłów, a jednocześnie utrzymuje stałą wartość ciśnienia sprężonego powietrza na wyjściu.
– filtr powietrza z węglem aktywnym – ma zdolność pochłaniania różnych substancji,
– filtr powietrza z jonizatorem – posiada potrójny system filtracji i nie dopuszcza do przedostania się do komory silnika jakichkolwiek zanieczyszczeń.
Usterki spowodowane wadliwym filtrem powietrza
Wadliwy, niesprawny czy mocno zanieczyszczony i zużyty filtr powietrza przestaje właściwie spełniać swoją funkcję. Jeśli jest zatkany, może to doprowadzić do przedwczesnego zużycia elementów ciernych silnika. W takim przypadku do gładzi cylindrów i do łożysk korbowodów mogą przedostać się drobinki piachu, które wywołają poważną awarię silnika.
Czy filtr powietrza wpływa na spalanie?
Zanieczyszczony i niewymieniany zbyt długo filtr powietrza wpływa na wyższe zużycie paliwa w pojeździe i spadek jego mocy. Należy pamiętać, że element filtrujący znajduje się na początku układu dolotowego powietrza i znacząco wpływa na jego przepływ masowy. W momencie jego zatkania, do silnika dostaje się mniej powietrza, co zakłóca proces spalania paliwa.
Zanieczyszczony filtr powietrza przestaje spełniać swoją podstawową funkcję, jaką jest filtracja powietrza z zanieczyszczeń o niewielkich rozmiarach. W wyniku tego do silnika przedostają się drobinki kurzu, pyłu i brudu, przez co może dojść nawet do jego poważnej awarii. Z tego względu warto regularnie, zgodnie z zaleceniami producenta wymieniać filtr powietrza w swoim samochodzie.
Wasze ostatnie komentarze