W naszym samochodzie zainstalowanych jest wiele filtrów, których zadaniem jest oczyszczanie głównie płynów eksploatacyjnych oraz powietrza w pojeździe. Zalicza się do nich filtr powietrza, który z czasem zużywa się i wymaga wymiany.

Co to jest filtr powietrza?

Filtr powietrza jest elementem eksploatacyjnym pojazdu, którego zadaniem jest wychwytywanie zanieczyszczeń znajdujących się w powietrzu. Blokuje i nie dopuszcza do przedostawania się do silnika kurzu, piasku i wszelkiego rodzaju zanieczyszczeń stałych.

1024px Filtry powietrza2 1024x579 Wszystko o filtrze powietrza

Źródło: wikimedia.org

W powietrzu zawartość pyłu wynosi średnio od 0,2 do 50 mg/m3. Gdyby nie filtr powietrza, większość zanieczyszczeń mogłoby trafiać do silnika. Przyjmuje się, że na 1kg paliwa potrzeba 14 kg powietrza, czyli 10,8 m3, a samochód rocznie przejeżdża 20 tys. km, czyli przy średnim zużyciu paliwa równym 8 l/100 km, do silnika może przedostać się ponad 6 kg pyłu rocznie.

Dobrej jakości, sprawne, nie zużyte filtry powietrza w samochodach osobowych są w stanie odseparować z powietrza 99,8 proc. zanieczyszczeń. Filtry powietrza są produkowane z papieru, papieru z włókniną lub z włókniny wykonanej z tworzywa sztucznego.

air filter 995251 960 720 Wszystko o filtrze powietrza

Wymiana filtru powietrza

Zaleca się wymianę filtra powietrza co 20-40 tys. km, ale zawsze lepiej sprawdzić w instrukcji samochodu, jakie zalecenia ma w tym względzie producent auta.

Eksperci zalecają wymianę co rok, jeśli pokonujemy krótszy dystans, albo jeździmy dużo po polnych drogach, na których nie brakuje kurzu i pyłu. Najlepiej synchronizować wymianę filtra powietrza z wymianą oleju silnikowego.

Wymiana filtra powietrza na własną rękę jest prosta i właściwie każdy sobie z nią poradzi, o ile prawidłowo zlokalizuje miejsce zamocowania tej części. Najczęściej filtr powietrza jest montowany z prawej lub lewej strony komory silnika, w jednym z kielichów, a w starszych autach nad silnikiem. Ma on kształt puszki, w której umieszczony jest właściwy element filtrujący powietrze. Większe jednostki napędowe mogą mieć dwa filtry powietrza.

Pierwszym krokiem na drodze do wymontowania i wymiany filtra powietrza zużytego na nowy będzie demontaż starego elementu. Trzeba dobrze przyjrzeć się jego obudowie i sprawdzić, czy nie jest pęknięta, a zapinki lub śruby dobrze działają. Można skontrolować też stan plastikowych rur, które doprowadzają powietrze do kolektora ssącego. Wszystkie te części powinny być szczelne. Jeśli tak nie jest, trzeba także i je wymienić na nowe lub naprawić, ponieważ w przeciwnym wypadku istnieje ryzyko przedostawania się do silnika drobinek kurzu i brudu. Później mocujemy nowy filtr, dociskając jego uszczelkę, a na koniec zakładamy obudowę.

Czyszczenie filtru powietrza

Zwykle nie zaleca się czyszczenia filtra powietrza. Lepiej od razu go wymienić na nowy. Click To Tweet

Można jednak go zdemontować i delikatnie opukać z dala od układu dolotowego. Lepiej nie przedmuchiwać filtra sprężonym powietrzem, ponieważ grozi to przedostaniem się brudu i pyłu na czystą stronę filtra.

Rodzaje filtru powietrza

W starszej generacji pojazdów wykorzystywane były filtry powietrza tzw. mokre, zbudowane z kilku warstw metalowej siatki, pokrytej specjalnym olejem. Cząsteczki zanieczyszczeń trafiające do filtra przyklejają się do siatki, ale część trafia do silnika, dlatego takie rozwiązanie szybko zastąpiono innymi filtrami powietrza. Obecnie w zastosowaniu są tylko suche filtry powietrza, które dzielą się na kilka rodzajów:
– filtr powietrza z gąbki – wkład filtrujący wykonany jest najczęściej z syntetycznej, piankowej gąbki,
– filtr powietrza z waty – wykorzystujący watę metalową do oczyszczania powietrza,
– filtr powietrza z odwadniaczem – usuwa z powietrza cząsteczki wody,
– filtr powietrza z reduktorem – łączy w sobie funkcję tradycyjnego filtra powietrza oraz reduktora ciśnienia, przez co oczyszcza sprężone powietrze z zanieczyszczeń takich jak resztki oleju i skroplonej wody oraz z pyłów, a jednocześnie utrzymuje stałą wartość ciśnienia sprężonego powietrza na wyjściu.
– filtr powietrza z węglem aktywnym – ma zdolność pochłaniania różnych substancji,
– filtr powietrza z jonizatorem – posiada potrójny system filtracji i nie dopuszcza do przedostania się do komory silnika jakichkolwiek zanieczyszczeń.

Usterki spowodowane wadliwym filtrem powietrza

Wadliwy, niesprawny czy mocno zanieczyszczony i zużyty filtr powietrza przestaje właściwie spełniać swoją funkcję. Jeśli jest zatkany, może to doprowadzić do przedwczesnego zużycia elementów ciernych silnika. W takim przypadku do gładzi cylindrów i do łożysk korbowodów mogą przedostać się drobinki piachu, które wywołają poważną awarię silnika.

Czy filtr powietrza wpływa na spalanie?

Zanieczyszczony i niewymieniany zbyt długo filtr powietrza wpływa na wyższe zużycie paliwa w pojeździe i spadek jego mocy. Należy pamiętać, że element filtrujący znajduje się na początku układu dolotowego powietrza i znacząco wpływa na jego przepływ masowy. W momencie jego zatkania, do silnika dostaje się mniej powietrza, co zakłóca proces spalania paliwa.

Poprzez zmniejszenie przepustowości filtra powietrza dochodzi do wysłania błędnych, nieprawdziwych danych przez przepływomierz, do jednostki sterującej pracą pojazdu. Kończy się to większym spalaniem, a silnik niekiedy może nawet zacząć pracować w trybie awaryjnym.

Zanieczyszczony filtr powietrza przestaje spełniać swoją podstawową funkcję, jaką jest filtracja powietrza z zanieczyszczeń o niewielkich rozmiarach. W wyniku tego do silnika przedostają się drobinki kurzu, pyłu i brudu, przez co może dojść nawet do jego poważnej awarii. Z tego względu warto regularnie, zgodnie z zaleceniami producenta wymieniać filtr powietrza w swoim samochodzie.

Zapisz się do naszego newslettera

Share This