W powietrzu, którym oddychamy, znajduje się wiele zanieczyszczeń o różnej wielkości. Przy poruszaniu się samochodem wpadają one do wnętrza pojazdu przez układ wentylacji i klimatyzacji. Dzięki zainstalowanym w aucie filtrom kabinowym można zagwarantować sobie i pasażerom oddychanie świeżym i czystym powietrzem.

Filtr kabinowy – podstawowe informacje

Filtr kabinowy, nazywany również filtrem przeciwpyłkowym, jest eksploatacyjnym elementem samochodu, który z czasem ulega zużyciu, w wyniku zanieczyszczenia. Służy on do oczyszczania powietrza, które wlatuje do wnętrza z otoczenia. Zanieczyszczenia: kurz, pył, drobinki metali i piasku trafiają do układu wentylacyjnego auta, w którym zainstalowany jest filtr kabinowy i pozostają na warstwach osadzonych w obudowie filtra. Największe cząsteczki brudu pojawiają się na pierwszej warstwie filtra, a druga jest higroskopijna i naładowana elektrostatycznie, aby jeszcze lepiej zatrzymywać drobne zanieczyszczenia czy bakterie niewidoczne gołym okiem. Trzecia z warstw filtra stabilizuje go. Bywa, że filtr wyposażony jest w czwartą, dodatkową warstwę z aktywnym węglem.

Element filtrujący filtra kabinowego najczęściej jest wykonany ze specjalnej bibuły filtracyjnej lub z węgla. Click To Tweet Ma znaczną powierzchnię czynną i oczyszcza stosunkowo dużą ilość powietrza tłoczonego do wnętrza pojazdu. Zatrzymują się na nim pyłki roślin, zarodniki grzybów, dym, kurz, cząsteczki spalin itp.

Wymiana filtru kabinowego – co jaki czas?

Częstotliwość wymiany filtra kabinowego jest określana przez ekspertów w różny sposób. Najczęściej wymienia się go co 15-20 tys. km lub po prostu raz do roku. Można również po zimie wyjąć filtr z obudowy i oczyścić go z zanieczyszczeń. Częstsza wymiana polecana jest dla kierowców, którzy jeżdżą po mocno zapylonych drogach.

Wymiany można dokonać samodzielnie, o ile zlokalizujemy miejsce, w którym filtr przeciwpyłkowy został zainstalowany. Najczęściej jest on ulokowany w komorze silnikowej przy podszybiu lub w schowku pasażera.

Cena nowego filtru wynosi około 70-100 zł, a za jego wymianę zapłacimy już od 15 zł wzwyż.

 

Rodzaje filtru kabinowego

Najprostsze filtry kabinowe posiadają wkład papierowy, który niestety szybko zostaje zanieczyszczony i łatwo nasiąka wilgocią, stając się miejscem rozwoju chorobotwórczych drobnoustrojów. Najczęściej w samochodach osobowych stosowane są następujące rodzaje filtrów kabinowych:
– Filtr kabinowy z aktywnym węglem – posiada on czwartą, oddzielną warstwę z aktywnym węglem, izolującą wszelkie szkodliwe gazy, które trafiają do wnętrza pojazdu wraz ze spalinami samochodowymi.
– Filtr kabinowy bez aktywnego węgla – tradycyjny filtr kabinowy, przeciwpyłowy, który posiada trzy oddzielne warstwy: pierwszą zatrzymującą największe zanieczyszczenia, drugą – higroskopijną i elektrostatyczną oraz trzecią – stabilizującą.
– Filtr kabinowy z polifenolem – zawiera warstwę aktywnego węgla, dzięki czemu zatrzymuje zanieczyszczania oraz nieprzyjemne zapachy wpadające do kabiny, a także posiada aktywny polifenol, który pozbędzie się z powietrza alergenów.
– Filtr kabinowy dla alergików – filtry wyłapujące alergeny z powietrza, głównie pyłki traw i roztocza czy pleśnie.

Czy filtr kabinowy jest potrzebny?

Sprawnie działający filtr kabinowy jest bardzo ważnym elementem eksploatacyjnym samochodu. Click To Tweet Błędem jest postrzeganie go jako ochrony jedynie dla astmatyków i alergików, bowiem każdy kierowca, zwłaszcza ten poruszający się po drogach miejskich, często stojący w korkach, jest narażony na działanie szkodliwych substancji trafiających do układu wentylacyjnego i klimatyzacji. Filtr kabinowy zatrzymuje zanieczyszczenia, a my możemy oddychać czystym powietrzem.  Bez filtra stężenie szkodliwych substancji w kabinie pojazdu może być nawet kilkukrotnie większe niż na drodze i jej poboczu. Nieświeże powietrze, którym oddychamy w samochodzie pozbawionym filtra lub ze zużytym filtrem może potęgować zmęczenie i powodować bóle głowy.

Filtr kabinowy a ogrzewanie

Zatkany filtr kabinowy ma ograniczoną powierzchnię przepływu powietrza, przez co wzrasta temperatura wewnątrz kabiny auta i wywołuje to częstsze parowanie szyb. Skłania to kierowcę do częstszego włączania ogrzewania i używania klimatyzacji, co powodować może liczne przeciążenia ze względu na wysokie opory przepływu.

Usterki spowodowane wadliwym filtrem kabinowym

Wadliwy filtr kabinowy, którego właściciel pojazdu nie wymienił, kiedy przyszła na to pora, powodować może szybsze i częstsze osadzanie się pary na szybach. O zużytym filtrze świadczy nieprzyjemny zapach w kabinie spowodowany zawilgoceniem filtra, na powierzchni którego zaczynają rozwijać się grzyby i inne drobnoustroje. Jest to szczególnie groźne dla alergików.

Co więcej, zapchany filtr zmniejsza wydajność wentylacji samochodowej, przyczyniając się do zwiększenia eksploatacji dmuchawy, przez co silnik zaczyna się przegrzewać. W skrajnych przypadkach może dojść do jego zatarcia.

Czysty, niezapchany i dobrze działający filtr kabinowy będzie gwarantował, że kierowca i jego pasażerowie zawsze będą oddychać czystym powietrzem w kabinie samochodu. Bez zanieczyszczeń, pyłków i alergenów.

Zapisz się do naszego newslettera

Share This
Przeczytaj poprzedni wpis:
Szybki przewodnik po filtrze do instalacji LPG

Z raportu Polskiej Organizacji Gazu Płynnego wynika, że po polskich drogach jeździ obecnie około 3 mln samochodów z instalacją gazową....

Zamknij