Regularna wymiana filtrów paliwa w naszym samochodzie może mieć duży wpływ zarówno na żywotność, jak i osiągi silnika, dlatego dziś podpowiemy, jak samodzielnie wymienić filtr paliwa w samochodzie.

Za co odpowiada filtr paliwa?

Podstawowym zadaniem filtra paliwa jest oczyszczenia paliwa. Click To Tweet Zanieczyszczenia paliwa zazwyczaj są groźniejsze dla silników Diesla niż benzynowych. Wynika to z konstrukcji – w samochodach z silnikami wysokoprężnymi stosuje się wysokociśnieniową aparaturę wtryskową. Koszt zakupu filtra paliwa waha się od kilku do kilkudziesięciu złotych. Jego wymiana jest stosunkowo łatwa, więc możemy jej dokonać sami. Filtr paliwa, podobnie jak inne filtry w samochodzie, nie jest częścią mechaniczną, dlatego jego działania nie odczujemy bezpośrednio. Praca filtra paliwa, pomimo że bezpośrednio niezauważalna, jest bardzo ważna dla całego układu, w jakim się on znajduje, dlatego warto zadbać o systematyczną wymianę tego elementu, zwłaszcza że możemy zrobić to samodzielnie przy użyciu odpowiednich narzędzi.

Jak samodzielnie wymienić filtr paliwa w silnikach Diesla?

 

Krok 1 – Zlokalizowanie filtra paliwa

Na początku musimy zlokalizować filtr paliwa. Filtr paliwa rzadko znajduje się w komorze silnika, najczęściej umieszczony jest w okolicy baku paliwa. Jeśli nie jest widoczny lub nie umiemy go znaleźć, można poszukać przewodu paliwowego, który powinien doprowadzić do filtra paliwa.

Krok 2 – Odkręcenie filtra

Po zlokalizowaniu filtra paliwa należy przystąpić do jego odkręcenia. Jeżeli filtr paliwa nie chce się odkręcić, można użyć klucza łańcuszkowego.

Krok 3 – Odłączenie przewodów

Po odkręceniu filtra, odłączamy go, a przewody zabezpieczamy tak, aby nie wyciekała z nich benzyna.

Krok 4 – Wymiana wkładu filtra

Następnie przychodzi pora na wymianę wkładu. Zastępując stary filtr nowym, upewnijmy się, że wykonujemy to w dobrą stronę. Najczęściej na filtrze jest strzałka, która informuje o kierunku przepływu paliwa. Jeśli jednak jej nie ma, warto zapamiętać ułożenie starego filtra tuż przed jego wymianą.

Krok 5 – Skręcenie filtra w obudowie

Po wymianie filtra skręcamy filtr wraz z obudową. Należy zrobić to możliwie jak najmocniej, aby zapobiec wyciekom paliwa. W tym celu  najlepiej będzie ponownie użyć klucza łańcuszkowego.

Krok 6 – Podłączenie filtra

Kolejnym etapem będzie podłączenie filtra wraz z obudową. W nowych autach paliwo z reguły jest zasysane automatyczne. Może się jednak zdarzyć, że w obudowie znajdziemy pompkę. W takim przypadku, przed skręceniem filtra w obudowie, należy zalać go odrobiną paliwa, a następnie zainstalować filtr, odłączając wężek wyjściowy.

Krok 7 – Uruchomienie silnika

Gdy filtr został zamontowany, podłączamy kluczyki w stacyjce, ale nie uruchamiamy od razu silnika. Należy odczekać około 30 sekund aż pompka przestanie pracować. Powtarzamy tę czynność do momentu, gdy z  przewodu wyjściowego zacznie sączyć się paliwo. Gdy się tak stanie – podłączamy wężyk wyjściowy i uruchamiamy samochód.

 

Jak często należy wymieniać filtr paliwa w samochodzie?

Częstotliwość wymiany filtra paliwa w samochodzie powinna być dostosowana do zaleceń producenta, które znajdziemy w książeczce serwisowej pojazdu. Najczęściej jednak zaleca się jego wymianę co 30 000 km do nawet 100 00 km. Gdy samochodem pokonywane są małe odległości (około 10 000 km w ciągu roku), filtr paliwa należy wymienić przynajmniej raz do roku.

Dlaczego trzeba wymieniać regularnie filtr paliwa?

Filtr paliwa jest jedną z części składowych całego układu paliwowego. Click To Tweet Jego działanie samo w sobie nie przekłada się na pracę żadnych innych mechanizmów, ale jego rola jest na tyle istotna, że bez niego inne podzespoły w samochodzie ulegają szybszego zużyciu. Filtr paliwa niczym sito zbiera niepożądane substancje. Skutkiem długo niewymienianego filtra paliwa może być zapowietrzenie układu paliwowego oraz uszkodzenie wtryskiwaczy, których naprawa z reguły jest bardzo kosztowna.

Zapisz się do naszego newslettera

Share This
Przeczytaj poprzedni wpis:
Wszystko o filtrze cząsteczek stałych (DPF, FAP)

We filtr cząstek stałych (DPF, FAP) wyposażony jest obecnie niemal każdy samochód z silnikiem Diesla. Głównym jego celem jest ograniczenie...

Zamknij