Żaden kierowca nie będzie poddawał w wątpliwość zasadności stosowania oleju silnikowego. Jest on niezbędny do zapewnienia właściwego smarowania dla wszystkich części silnika. W układzie silnikowym olej jest filtrowany przez odpowiedni filtr. Jaki filtr oleju stosować we własnym samochodzie – z magnesem, czy może lepiej z zaworem zwrotnym?
Filtr oleju
Podstawową funkcją filtru oleju jest usuwanie z oleju silnikowego wszelkich zanieczyszczeń o wielkości od 1/50 milimetra wzwyż. Ma postać sitka umieszczonego na tzw. smoku, który zasysa olej z miski olejowej w silniku. Pierwszy z filtrów oddziela brudny olej od większych zanieczyszczeń, a następnie trafia on do właściwego filtra oleju. Kiedy zostanie przefiltrowany, nie znajdziemy w nim nawet najmniejszych drobinek piasku czy opiłków metalu. Od sprawności i dokładności działania filtra oleju zależy żywotność silnika.
Najczęściej filtr oleju ma postać niewielkiej, wykonanej z metalu puszki, w której znajduje się papierowy wkład filtrujący, ułożony w harmonijkę oraz zawór nadciśnienia. Na pokrywie puszki znajdują się niewielkie otwory, przez które wtłaczany jest do filtra olej, natomiast na dnie puszki jest duży otwór, wypuszczający olej pod dużym ciśnieniem do silnika.
Filtr oleju z magnesem
Niektórzy kierowcy we własnym zakresie zaopatrują filtr oleju w magnesy neodymowe albo kupują filtry z magnesem w standardzie. Magnes umieszczony jest w miejscu na obrzeżu filtra, gdzie to, co się na nim zbierze – głównie opiłki metali, nie będzie powodowało blokady filtra. Przyczynia się on do zwiększenia mocy pojazdu i zmniejszenia spalania o około 5 proc.
Magnes umieszczany jest w środku lub na filtrze i wychwytuje mniejsze cząsteczki o rozmiarze 0,005 do 0,02 mm. Click To TweetFiltr oleju z zaworem zwrotnym
W niektórych filtrach oleju stosowany jest zawór przeciwzwrotny, umieszczany na pokrywie tej części samochodu, który odpowiada za zamykanie przepływu oleju przez otwory wlewowe. Po unieruchomieniu silnika nie dochodzi dzięki temu do sytuacji, w której olej spłynąłby z powrotem do miski. Zawór utrzymuje go w puszce filtra i przy ponownym uruchomieniu auta dostaje się on od razu do silnika, aby zapewnić prawidłowe smarowanie jego podzespołów. Filtr z zaworem przeciwzwrotnym jest stosowany wyłącznie w filtrach montowanych w silniku z pokrywą do dołu lub z boku bloku silnika w pozycji poziomej.
Porównanie filtru oleju z magnesem a zaworem zwrotnym
Zadaniem filtra oleju z magnesem jest wychwytywanie najmniejszych cząsteczek metalowych znajdujących się w oleju, aby nie dostawały się one wraz z nim do silnika. Z kolei zawór zwrotny na filtrze oleju ma zapobiegać cofaniu się oleju z filtra oraz zapewniać odpowiednie smarowanie do razu po rozruchu silnika. Oba mogą być umieszczone na górnej pokrywie filtra, ale mają inne funkcje do spełnienia.
Najczęstsze usterki występujące w filtrze oleju
Niesprawny filtr oleju może prowadzić do wielu usterek, m.in. do:
- Niskiego ciśnienia oleju – spowodowanego zapchanym filtrem, który jest omijany podczas przepływu oleju przez zawór przepływowy.
- Wysokiego ciśnienia oleju – spowodowanego zbyt wysokim poziomem oleju w misce olejowej. Zawór przelewowy oleju nie jest w stanie odprowadzać nadmiaru z powrotem do miski i dojść może do rozszczelnienia silnika i nieprawidłowej jego pracy. Przy wysokim ciśnieniu spowodowanym zapchanym filtrem oleju może dojść do odkształcenia się puszki lub pokrywy tego filtra.
- Zbyt niskiego poziomu oleju – generuje niski poziom ciśnienia oleju, a filtr nie może dostarczyć do silnika odpowiedniej jego dawki.
Olej silnikowy powinien trafiać do podzespołów silnika po gruntownym przefiltrowaniu z wszelkiego rodzaju zanieczyszczeń. Opiłki, kurz, brud i inne cząsteczki wyłapywane są przez filtr. Zadbajmy zatem o jego właściwe działanie – kupując filtr z magnesem neodymowym wychwytującym opiłki metalu w oleju albo z zaworem zwrotnym, który zapobiega cofaniu się oleju do miski.
Wasze ostatnie komentarze