We filtr cząstek stałych (DPF, FAP) wyposażony jest obecnie niemal każdy samochód z silnikiem Diesla. Głównym jego celem jest ograniczenie emisji szkodliwych cząstek wydobywających się z silnika. Jak w praktyce wygląda jego działanie? Jaka jest jego żywotność i jak należy o niego dbać? Dziś odpowiadamy na najczęściej zadawane pytania na temat filtrów DPF.
Co to jest i jak działa filtr cząstek stałych?
Filtr cząstek stałych (w skrócie DPF lub FAP) jest to jeden z podstawowych filtrów wchodzących w skład układu wydechowego. Znajduje się on w pojazdach wyposażonych w silniki wysokoprężne, a jego głównym zadaniem jest oczyszczanie paliwa z cząstek sadzy i popiołów. DPF to stosunkowo proste urządzenie, które najczęściej montowane jest za katalizatorem. Puszka, w której umieszczony jest filtr, wykonana jest z nierdzewnej stali, we wnętrzu której znajdują się kanaliki wlotowe zamknięte z jednej strony. Taka budowa wymusza przepływ spalin przez ścianki kanalików, oczyszczając tym samym spaliny z sadzy.
Filtry cząstek stałych dzielimy na dwa rodzaje: DPF (suche) i FAP (mokre). Filtry FAP wykorzystywane są najczęściej we francuskich samochodach. Wyróżnia je to, że ich eksploatacja wymaga stosowania specjalnych dodatków do paliwa, które obniżają temperaturę spalania sadzy. Z reguły te filtry wytrzymują krócej niż DPF. Filtry suche zwane DPF-ami nie wymagają wzbogacania paliwa. Często stosują go producenci niemieccy i japońscy.
Filtry cząstek stałych początkowo były wyposażeniem opcjonalnym. Click To Tweet Sytuacja uległa jednak zmianie w momencie pojawienia się normy emisji spalin Euro 4 w 2005 roku, która wymusiła na producentach stosowanie filtra cząstek stałych we wszystkich typach pojazdów.
Jak dbać o filtr cząstek stałych?
Jeśli samochód i silnik jest w dobrej kondycji, filtry cząstek stałych na ogół funkcjonują bez zarzutu. Nowe samochody wyposażone w DPF posiadają system diagnozowania informujący o nagromadzonej sadzy, która ogranicza przepływ spalin. Gdy filtr cząstek stałych jest zapchany, na desce rozdzielczej zapala się kontrolka DPF, która informuje, że powinniśmy “przegonić” auto na trasie. Przy ciągłych, podwyższonych obrotach wzrasta temperatura w układzie i filtr zaczyna się samoistnie oczyszczać. Dopalanie samochodu jest szczególnie ważne zwłaszcza wtedy, kiedy użytkujemy samochód w mieście. Aby wspomóc proces dopalania cząstek, można dodatkowo użyć specjalnych preparatów, które wspomagają spalanie sadzy w czasie pracy silnika. Warto mieć na uwadze, że gdy zignorujemy czynność dopalania, możemy spotkać się z sytuacją, że nagromadzona sadza negatywnie wpłynie na osiągi silnika i ograniczy działanie samego filtra.
Co ile należy wymieniać filtr DPF?
Czasem okazuje się, że filtr jest tak zapchany i zużyty, że nie da się go uratować i w takich sytuacjach konieczna jest jego wymiana na nowy. W zależności od sposobu eksploatacji filtr cząstek stałych wymaga wymiany od ok. 80 do 200 tys km.
Usuwanie filtra cząstek stałych
Zużyty i zabrudzony filtr cząstek stałych może prowadzić do problemów z pracą silnika. Zauważalne gorsze parametry pracy silnika przekładają się na niższą moc oraz wyższe spalanie, dlatego niektórzy kierowcy decydują się na jego usunięcie. Z punktu widzenia prawa nie jest to zachowanie legalne. W Polsce nie jest to jednak dobrze egzekwowane, dlatego wielu kierowców decyduje się usunąć filtr cząstek stałych.
Nie zaleca się usuwać filtra cząstek stałych, ponieważ samochód z usuniętym filtrem emituje więcej szkodliwych spalin. Ponadto warto zaznaczyć, że z racji złożonej budowy filtra nie każdy sam poradzi sobie z jego usunięciem, a wtedy konieczna jest wizyta w warsztacie samochodowym, która często jest stosunkowo kosztowna. Inne kłopoty, które można napotkać po usunięciu filtra cząstek stałych to m.in. utrata gwarancji producenta oraz problemy ze sprzedażą auto ze względu na to, że samochód nie spełnia normy emisji spalin Euro 5.
Prawidłowo eksploatacja samochodu z DPF
Aby móc cieszyć się długą żywotnością filtra cząstek stałych, musimy przestrzegać kilku podstawowych zasad.
Należy:
- dbać o kondycję silnika,
- regularnie wymieniać olej silnikowy na nowy i kontrolować jego stan,
- tankować wysokiej jakości paliwo,
- unikać dodawania gazu przy niskich obrotach,
- stosować zasady eco-drivingu.
Wasze ostatnie komentarze