Paliwo nalewane do samochodów z silnikiem diesla to ropa naftowa. W zależności od stacji benzynowej jej czystość może pozostawiać wiele do życzenia. Paliwo w samochodach, zanim trafi do silnika, jest oczyszczane przy użyciu filtrów paliwa ze wszelkiego typu zanieczyszczeń oraz z wody. Jakie filtry wykorzystywane są przy tym w autach typu diesel?
Filtr paliwa – co to jest?
Filtr paliwa to ważny element w układzie paliwowym samochodu, który oczyszcza paliwo z zanieczyszczeń w postaci cząstek stałych oraz usuwa z niego cząsteczki wody, mogące się w nim znaleźć.
Filtr paliwa wykonany jest z blachy odpornej na korodowanie i uszkodzenia mechaniczne. Click To Tweet Posiada wzmocnienia, które zwiększają odporność rdzenia filtra na działanie dużych sił ściskających oraz gwint odpływowy, służący do montażu filtra w samochodzie. Dobrej jakości filtry paliwa powinny być wyposażone w zawór z uszczelką do zlewania wody.
Na ogół filtr paliwa montowany jest w pobliżu kielichów kolumn MacPhersona lub ściany grodziowej komory silnika.
Rodzaje filtrów paliwa
W samochodach najczęściej wykorzystywane są trzy rodzaje filtrów paliwa:
- wkład filtrujący,
- filtr wkręcany,
- filtr przepływowy (najczęściej stosowany w silnikach benzynowych).
Wkłady filtrujące najłatwiej wymienić, a filtry wkręcane stosowane są w samochodach z silnikiem diesla.
Filtr paliwa w dieslu
W samochodach typu diesel zanieczyszczona ropa może narobić wiele szkód, dlatego filtr paliwa ma w nich do spełnienia bardzo ważną funkcję. W układach z silnikiem z zapłonem samoczynnym filtruje on cząstki zanieczyszczeń większe niż 3 μm i usuwa wodę zawartą w paliwie. Ropa jest bardziej zanieczyszczona, m.in. piaskiem, iłem, rdzą i cząsteczkami metali niż benzyna. Może zawierać wodę w wyniku powstawania pary wodnej oraz cząsteczki żywiczne charakterystyczne dla diesli, ponieważ są one wytwarzane w związku z utlenianiem oleju napędowego.
Najczęściej w przypadku diesli stosowane są filtry nakręcane lub wymienne wkłady filtrujące, które dobiera się pod kątem konkretnego modelu i typu silnika.
Wymiana filtru paliwa w dieslu
Producenci samochodu zalecają wymianę filtru paliwa po około 15-30 tys. przejechanych kilometrów. W samochodach z silnikiem diesla warto jest wymienić filtr paliwa nawet co roku, przed okresem zimowym. Zima jest bowiem czasem, kiedy w filtrze tym odkłada się zdecydowanie najwięcej wody, ciężkich frakcji oleju i parafiny, a filtr ma do wykonania wiele pracy w czasie funkcjonowania silnika. Jeśli więc kierowca zapomni o wymianie, albo ją sobie odpuści, może dojść do sytuacji, że będzie jeździł na zanieczyszczonym filtrze, co może doprowadzić do awarii osprzętu silnika i pociągnąć za sobą wysokie koszty naprawy.
Jeśli filtr paliwa w samochodzie znajduje się w miejscu widocznym i dostępnym dla użytkownika, to można go wymienić samodzielnie. Łatwo go zidentyfikować, ponieważ najczęściej ma kształt puszki z metalu, od której odchodzą przewody paliwowe. W zależności od tego, jaki filtr zamontowany jest w samochodzie diesel, czasem wystarczy wymienić tylko jego wkład, znajdujący się w metalowej obudowie. Wymiana nie nastręcza zbyt wielu problemów, ponieważ właściwie wystarczy wyłącznie zacisnąć gumowe zakończenia przewodów, zdjąć opaski znajdujące się na nich i wyciągnąć swobodnie stary filtr. Na jego miejsce wkłada się nowy, ale należy zachować odpowiedni kierunek przepływu i zamocować na koniec przewody z opaskami.
W przypadku mało widocznych filtrów, które są słabo dostępne, wymiany lepiej dokonać w warsztacie samochodowym, ponieważ najprawdopodobniej do ich odkręcenia wymagane jest posiadanie odpowiednich kluczy.
Odpowietrzanie instalacji paliwowej po zmianie filtra paliwa
Przy wymianie wkładu filtra paliwa lub samego filtra może dojść do naturalnego zapowietrzenia się układu. Click To Tweet Wówczas wymagane jest odpowietrzanie instalacji paliwowej. W zbiorniku musi znajdować się co najmniej kilkaset mililitrów oleju napędowego, choć do napełnienia układu zasilania w paliwo, filtru paliwa, pompy wtryskowej i przewodów wtryskowych potrzebne będą przynajmniej 2 litry paliwa oraz zapas. Najlepiej zapewnić w zbiorniku około 5 litrów oleju napędowego, dzięki czemu będziemy mieć pewność, że trud włożony w odpowietrzenie instalacji nie będzie daremny.
Odpowietrzanie polega na oszukaniu ręcznej pompki paliwa, znajdującej się z reguły przy filtrze paliwa lub przy pompie wtryskowej. Następnie należy pompować nią paliwo przy jednoczesnym odkręcaniu kolejnych odpowietrzników. Pompować należy do chwili, aż będzie wydobywało się z nich czyste paliwo, bez śladów pęcherzyków powietrza. Sprawdzić należy wtedy, czy odpowietrzniki są zakręcone prawidłowo oraz czy zabezpieczono ręczną pompkę paliwa. Dopiero wtedy odpalamy silnik, a jeśli się to uda, wzrośnie temperatura i silnik będzie pracował równo, to najlepszy dowód na to, że nastąpiło odpowietrzenie wtryskiwaczy paliwa.
Sprawnie działający filtr paliwa zapewnia czystość oleju napędowego i sprawność działania silnika. Dzięki jego regularnej wymianie przed zimą, dbamy o wszystkie elementy układu paliwowego samochodu.
Wasze ostatnie komentarze